Pagina's

vrijdag 20 februari 2015

Oeps geen paspel meer.....


Ik geef het toe. Ik hou van paspel. Zo'n lintje geeft onmiddellijk een leuk en afgewerkt effect. Zeker bij kussens en tasjes. En daar hou ik van.
Maar heel vaak kom ik paspel te kort. Ik bereken mijn hoeveelheden bijna standaard te gierig. Of er is net niet genoeg meer van de kleur die ik wil. Daarom ging ik al snel zelf aan de slag en begon mijn eigen paspel te maken. Veel heb je daar niet voor nodig en moeilijk is het ook niet.

Wat heb je nodig?
  • biais lint of gewoon een lap katoen in de gewenste kleur die je eerst inspuit met veel stijfsel, strijkt en vervolgens in repen snijdt.
  • katoendraad of macramé-draad (o.a. te koop bij Veritas). Mij werd verteld dat katoendraad minder snel zou krimpen in de was en dus niet voorgewassen moet worden. maar dat heb ik nog niet zelf kunnen ondervinden.
Hoe doe je het ?
Hele mooie beschrijvingen over het zelf maken van biais en paspel vond ik terug op de blogs van deze dames:
en

Al vlug ondervond ik ook een aantal voordelen van het zelf maken van paspel en biais
  • je kunt er restjes stof mee verwerken
  • je kunt echt wel om het even welk patroon of kleur kiezen
  • je kunt de breedte van je paspel exact 1 cm maken wat meestal niet zo is met de gekochte paspel
  • je kunt het stikstel iets verder van het touwtje zetten zodat je het minder snel ziet
  • je moet niet snel naar de winkel rennen als je wat te gierig gerekend hebt. Gewoon wat bijmaken.
En hier een paar sfeerbeelden van hoe ik het zelf doe:

. Het resultaat:  aan de lopende meter!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten